Bytting og retur

Angrefrist og betingelser

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om:

  • Det ikke er noen mangel ved varen
  • Varen ikke er levert

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten:

  • Innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt
  • Dersom kjøperen mottar angreskjema og nødvendige opplysninger senere enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene
  • Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt
  • Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år

Melding om angrerett

  • Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev)
  • Den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren
  • Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid

Selgers forpliktelser

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen:

  • Innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel
  • Eller varen er stilt til selgerens rådighet

Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

Produktets tilstand

  • Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet
  • Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den
  • Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig

Unntak fra angreretten

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av:

  • Varer som forringes raskt
  • Varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres
  • Lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Dette unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen

Ved retur av varer må Angrerettsskjema fylles ut og vedlegges returen.

UNDERSØKELSE AV VAREN

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den:

  • Er i samsvar med bestillingen
  • Har blitt skadet under transporten
  • Ellers har mangler

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

REKLAMASJON VED MANGEL OG FRIST FOR Å MELDE KRAV VED FORSINKELSE

Reklamasjon ved mangel

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen:

  • Innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget mangelen, gi selgeren melding
  • Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen
  • Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen
  • Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år

Reklamasjon ved forsinkelse

  • Ved forsinkelse må krav rettes til selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert
  • Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet)
  • Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev)

KJØPERENS RETTIGHETER VED MANGEL

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene:

  • Holde kjøpesummen tilbake
  • Velge mellom retting og omlevering
  • Kreve prisavslag
  • Kreve avtalen hevet
  • Kreve erstatning fra selgeren

Retting eller omlevering

  • Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare
  • Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader
  • Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid
  • Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen
  • Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig
  • Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold
  • Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving

Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving

I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning

Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.